Monday, August 4, 2008

Teknik Belajar

Manusia ada 2 bhgn otak :

i -otak kanan - otak sastera, kreatif, inevatif.

ii -otak kiri - otak sains,sistematik,logik & rasional.

~M'gunakan k'dua-dua bhgn otaknya semasa belajar.

(2)Pelajar yg cemerlang m'rangsang k'semua deria yg digunakan dlm proses p'belajaran.Cthnya kajian menunjukkan bhw,kita ingat cuma 10% apa yg kita baca, jadi kalau ada pelajar yg rajin baca buku 3-4 jam s'hari s'mlm,dia baca,dia buat nota,dia underline2,dia artlinekan.Okaylah tu,baguslah tu.Tapi,kita cuma dpt ingat 10% aje apa yg kita baca.Jadi,tdk efisen,tak b'kesan.....penat belajar.Dan ikut kajian,kita ingat 20% apa yg kita dengar.Jadi,kalau kita m'dengar cikgu ajar dgn teliti,kita mungkin ingat s'hingga 20%.That's not bad,tapi masih tak efisien,kita ingat 50% drpd apa yg kita dengar & kita lihat.Jadi,kalau apa yg cikgu ajar,tengok apa yg dia tulis & kita catat apa yg cikgu tulis atas papan tulis.Kita mungkin ingat s'hingga 50%.Kita ingat 70% dr apa yg kita sebut atau yg kita cakap s'cara jahal.Jadi,ini satu p'dekatan yg penting.Everytime,kita nak belajar,kita kena sebut balik apa yg tlh kita faham,apa yg tlh kita ingat.Dan kita transfer dlm kepala kita.Kena sebut kuat-kuat.Ini yg sedang digunakan utk m'rangsang memori,utk m'rangsang pemikiran kita.Kita sebut nama org2 & kita akan ingatkan.Dan kajian juga menunjukkan bhw,kita ingat s'hingga 90% perkara2 yg tlh kita amalkan atau kita praktikkan.Dan ini b'maksud kalau kita study waktu mlm,kita buat nota,kita buat peta minda & s'baiknya,kita mesti jawab soalan.Soalan diakhir bab,soalan peperiksaan yg lepas,contoh2 soalan,soalan ramalan & s'bagainya.Ini kita kena lakukan tiap2 mlm.S'bagai s'bhgn drpd kaedah kita m'ulangkaji.Barulah kita dpt kesan yg maksimum.Ini namanya p'belajaran yg m'gunakan kaedah output learning.Bknnya input.Input learning tu,baca buku & buat nota.Kaedah output,kita kena belajar.....faham,buat nota,buat peta minda,and then,kita jawab soalan.Kita jawab soalan tu,utk m'uji setakat mana kita faham.Dan kaedah ini,akan m'bantu kita utk ingat s'hingga 90% drpd apa yg tlh kita pelajari.Makin byk kita gunakan deria,lagi byk kita m'dpt ingat.INGAT !!!ini kaedah utk menyerlahkan k'hebatan kita,k'cemerlangan kita.Therefor,serlahkanlah k'hebatanda,k'cemerlangan anda dgn belajar,dgn m'gunakan kaedah mempraktikkan,m'amalkan apa yg tlh dipelajari.

(3)Pelajar yg cemerlang,dia tak belajar.....duduk,tengok,dia pakai mata aje m'baca.Ini pelajar yg pasif.Pelajar yg cemerlang,belajar s'cara aktif.Dia m'baca dgn m'gunakan jari telunjuk.Dia gunakan jari telunjuk apa yg dibaca.Dia garis dgn jarinya utk m'bantu konsentrasi (tumpuan),utk m'bantu k'fahaman & jugak p'ingatan.Pegang pensel kat tgn,habis baca kita terus buat peta minda,lakar peta minda,conteng,buat nota.Artline-kan dgn warna2 t'tentu.Belajar kat sini,dia tak mengantuk.Belajar sket,minum air masak.Belajar dgn penuh semangat,dgn steady,dgn ceria.Dan pegang pen gunakan tgnnya,jari2nya utk menunjuk.

(4)Belajar byk jam tiap2 hari.Kalau pelajar ting.3,4,5 belajar antara 2 1/2 hingga 3 jam s'kurang-kurangnya lah,tak t'masuk kerjarumah.8:30 p.m sampai 11:30 mlm atau 12:00.Waktu belajar yg safisien,m'cukupi.optima utk m'capai k'cemerlangan.Petang,kita buat homework dgn rapi,dgn teliti,dgn sempurna.Mlm,kita dgn tenang & ikut sistem belajar yg betul selama kurang,lebih 3 jam atau 20 hingga 21 jam,s'minggu.Lebih pun,tak per.

(5)Cuba belajar di dlm persekitaran yg betul2 kondusif,yg selesa,yg serasi dgn jiwa,fizikal mereka,mental,emosi amat selesa dgn p'sekitaran & bi'ah yg digunakan.

i)Byk warna hijau &,byk warna kuning.Warna hijau sahaja pun boleh,kuning campur hijau pun okay !

ii)Pastikan cahaya ataupun lampu yg kita gunakan itu terang.Lampu putih itu lebih baik drpd warna2 lain.Lampu terang agar mata kita tdk t'paksa m'baca dlm keadaan yg suram ataupun yg tdk jelas.

iii)Elok hangat sikit,ertinya gunakan kipas...tak lah hangat mana.Ertinya,tak lah gunakan air-cond yg sejuk,seronok utk tidur okeylah.

iv)Kurangkan gangguan bising.

v)Jgn belajar diiringi muzik.Ulama' kata "sesipa yg belajar diiringi muzik,ilmu yg masuk kpd kita tak berkat ".Lagipun,kalau ada org yg belajar matematik,geografi,sains,fizik,akaun sambil dengar muzik,dia sebenarnya sekadar m'baca buku bknnya belajar.Tdk ada proses p'belajaran yg berlaku,apabila telinga dengar muzik,mata tengok buku ataupun maklumat.Mata,otak kita confius & tdk akan dpt m'rangsang proses p'belajaran yg efisien.Dengar cakap cikgu,STOP DID NOW !!!!!!!

vi)Cuba tampal poster yg mengandungi slogan, kata2 hikmat utk m'rangsang diri kita.Kata2 hikmat,poster2,p'ingatan2,ayat2 al-Quran,khat2 yg cantik yg patut m'rangsang anda.Ubah suai tmpt duduk,kerusi kita & meja kita.Tmpt kita gunakan itu,agar dpt menghadap ke kiblat.

vii)Pakai wangi-wangian kat bdn.Wangikan badan,pakai bedak ke apa ke.JGN LUPA utk senyum semasa belajar.

6)Tdk ponteng kelas dgn sengaja.Kalau kita ponteng kelas,takut2 k'berkatan dr kelas itu akan hilang,takut2 guru2 yg b'kenaan kecil hati & guru lain simpati.Habis satu sek. fed-up kat kita.JGN PONTENG KELAS.Dptkan nota dr kawan,jumpa guru berkenaan,minta ampun,minta maaf & kita dptkan nota2 yg b'kaitan.So,INGAT kalau ponteng kelas lebih dr 3 ayau 4 kali,besar k'mungkinan susah nak dpt A.Ada harapanlah dpt B,itu kalau budak pandai tu....Ponteng lebih dr 4 kali,kita akan mudah patah semangat,guru pun menyampah,ilmu yg diajar x berkat,ilmu yg kita belajar tak berkat.Macam mana nak dpt A ?JGN PONTENG KELAS !!!!!!!plZ !

(7)Sentiasa m'ulangkaji m'gunakan kaedah output learning.

Output learning dpt dilakukan dgn cara :

i)Baca bukulah,gunakan jari telunjuk utk m'baca buku atau nota.

ii)Ingat balik dlm kepala kita,jgn tengok buku,jgn tengok nota,pejam mata.Cthnya :ingat balik,apa yg aku baca tadi.Bila kita dpt ingat apa yg kita baca,ertinya maklumat yg t'simpan dlm buku atau nota,tlh dpt dipindahkan ke dlm sel2 memory atau sel2 pengingat atau ingatan dlm otak kita.

- Output learning dpt dilakukan dgn cara ( huraian bg 2 cara itu,secara k'seluruhan ) :

i)Baca buku m'gunakan jari telunjuk.

ii)Tutup buku atau nota,cuba ingat balik.Bila kita ingat,ertinya kita tlh pindahkan maklumat dr buku masuk ke otak.INGAT !!!!!!!

iii)Lakar peta minda atau tulis nota yg b'kaitan.Kalau matematik,akaun,& sebagainya mungkin kena tulis nota itulah atau formula2.Tapi,kalau mata pelajaran yg ada maklumat yg byk,fakta2 yg byk,kita boleh lakar peta minda seperti yg diajar oleh guru2 dgn m'gunakan rajah2,design2,colour yg b'bagai-bagai utk m'rangsang otak kanan & otak kiri serentak.

iv)SEMAK :

Semak ini,kita akan m'rangsang otak kiri.Kita semak apa yg kita lakar,tepat tak tepat,lengkap tak lengkap,detail atau tak detail,dah cukup tak maklumat.So,kita semak & kita masukkanlah pembetulan yg s'wajarnya.Dah habis semak dgn sempurna,dah elok dah kita punya peta minda.Tutup pula peta minda,cuba kita pandang ke siling ataupun pejam mata,sebut apa yg tlh kita lakar kat peta minda dgn tak m'rujuk pd peta minda.Ini dia,output learning.Kita nak test otak kita."Aku ingat tak,apa yg tlh aku lakar tadi,dlm peta minda.

(8)Tahu teknik m'rangsang & m'motivasikan dirinya ke arah k'cemerlangan.Ini dia satu sikap,satu sifat yg acap kali, dilupai oleh ramai pelajar.Dia tak rangsang diri dia.Dia tak dorong diri dia.Dia pergi kursus,seminar,kem,super kem,samer kem."Oooooo.....saya yakin saya pandai,b;potensi besar,saya pandai menyerlahkan diri.....".Tapi,dia tak rangsang motivasinya dr semasa ke semasa,dia akan patah semangat balik,menurun semangatnya...Maklumlah manusia,sedangkan iman pun turun naik...maka motivasi pun turun naik.Sebenarnya,kita sembahyang 5 kali s'hari utk kekalkan iman,utk m'buktikan kita taat pd. ALLAH,pd TUHAN,Jadi,nak motivasi macam mana ???

i)Tulis dlm diari kita,dlm buku catatan kita,perkara2 positive yg tlh kita lakukan s'tiap hari.Tiap2 hari sebelum tidur,5 minitlah kita ambil diari kita.Kita tulis apa benda baik yg kita buat."Aku tlh belajar hari ini,selama 3 jam dgn baik." "Aku tlh b'doa utk kekal ingatan..." "Aku juga tlh m'doakan mak bapa,guru2ku." "Aku maafkan semua guru2ku." Apa benda2 positive ini,kalau kita tulis,tiap2 mlm akan m'rangsang motivasi kita.Org yg b'motivasi,kalau belajar mudah seronok.Org yg b'motivasi,bila belajar mudah ingat.Org yg b'motivasi,bila belajar.....dia nampak,dia punya kesan2 positive kpd p'belajarannya & dia belajar dgn seronok& b'semangat.

ii)Org yg cemerlang ni,dia m'ingatkan kawannya,dia rangsang org lain utk hebat,maka diapun jadi lebih hebat.Bila kita memesan-mesan utk k'baikan,kita pun jadi baik.INSYA-ALLAH,bila kita pesan kat kawan jadi positive......INSYA-ALLAH.....ALLAH akan jadikan kita org yg positive.So,buku2 motivasi,poster2...tampal poster2 kat rumah kita,kat bilik kita.Kata2 hikmat,kata2 p'rangsang,& sebagainya.

iv)And then,of course-lah ...kita doa & doa,& doa utk dpt m'dorong diri kita.Kita doa pd ALLAH, "YA,ALLAH...jadikan aku org yg positive,org yg b'semangat,org yg cemerlang,org yg sentiasa b'fikir baik,buangkan sifat2 mazmumah(sifat2 yg keji,buruk)& biarku bentuk sifat2 mahmudah(sifat2 yg mulia,murni,baik)dlm diriku....."Kalau itu yg kita doakan,tiap2 selepas solat,tiap2 yg kita t'ingat,maka kita akan b'motivasi & akhirnya kita akan dpt menyerlahkan k'hebatan kita s'cara hakiki.

(9)Pelajar yg cemerlang,sentiasa awal & m'dahului.Ini penting sgt.Jadi,cthnya,pelajar yg cemerlang,kalau kat kelaslah.Sebenarnya,dia cepat2 masuk kelas di awal2 thnkan...utk dpt duduk di dpn,sebab org yg duduk di dpn atau s'kurang-kurangnya org yg barisan tengah itulah org yg paling byk dpt manfaat,mudah m'beri tumpuan, & cikgu selalu pandang.Biasanya,budak2 yg pandai akan duduk baris depan atau baris tengah.Kalau org yg awal,akan dpt tmpt itu.Dan biasanya,org yg buat persediaan awal ertinya dr bln Jan,Feb,Mac dia dah mula belajar.Sama ada,anda di Sek. rendah,Sek. Men.,kat IPT.PERSEDIAAN AWAL AMAT PENTING & ini akan m'beri tanggapan yg positive kpd guru2."Oooooooohhhhhhh,budak ini pelajar yg baik,dia ni pelajar yg gigih,yg tekun." Jadi,bila cikgu sayang,ilmu yg cikgu ajar lebih berkat & kita mudah jadi pandai sebab dpt k'berkatan ilmu yg guru ajar.Dan bila pelajar,biasanya dpt gred A atau gred yg baik dlm ujian2, biasanya...mereka akan mengekalkan prestasi di peperiksaan2 yg

seterusnya.Itu sebabnya,jgn kata "tak per,ni ujian awal dpt C,dpt D tak per.....Nanti,aku skor lah hujung2 thn....."NO !!! NO !!! NO !!! Itu penat,itu tension,itu boring.

10)Baca buku sebelum cikgu ajar.Ini prinsip org yg cemerlang & awal & m'dahului.Katalah,esok nak ada pelajaran geografi.Mlm ni,kita baca bab yg mungkin diajar oleh cikgu esok.Kalau esok belajar matematik,mlm nih kita tengok & baca.Walau tak faham tak per...tapi kita baca sikit.Supaya bila esok cikgu ajar, kita sudah dpt ilmu tu kali ke-2.Mlm tadi,kita kita baca tak faham tak per...tapi,bila cikgu ajar..."Ooooohhhh,ni yg aku baca mlm tadi,yg aku tak faham."Org lain dengar kali pertama, anda m'dengar utk kali kedua.Jadi,kita sedikit ke dpn dr org lain.

(11)Pelajar yg cemerlang, sentiasa m'baca doa penerang hati. S'tiap kali selepas sembahyang,sblm m'ulangkaji,sblm m'hadapi peperiksaan,malahan pelajar yg cemerlang akan baca doa penerang hati,s'tiap kali nak mula kelas.Bila cikgu masuk jer,terus baca [ Surah ALAM NASYHRAH ].Itu cth doa penerang hati,yg paling baik,yg Nabi Muhammad ajar kpd sahabat2nya khususnya,kpd Saidina Ali iaitu Surah AL-INSYIRAH.Baca doa itu,paling kurang,tiap2 nak study,tiap2 cikgu mula nak mengajar,bila nak ambil peperiksaan,bila masa kita m'baca buku.Digalakkan pd anda,tiap2 mlm...baca YAASIN s'kurang2nya,atau baca Al-Quran (2 'AIN) tiap2 mlm sblm study,sblm m'ulangkaji,tengok apa jadi pd hati kita,pd otak kita.Hati akan b'tambah tenang,& mudah kita faham.Insya-ALLAH,cemerlang dunia & akhirat.

(12)Pelajar yg cemerlang juga,dia akan m'ulangkaji atau belajar dlm sesi2 yg pendek.Elok kita belajar selama 20 hingga 30 minit.Berhenti 2 atau 3 minit.Belajar lagi 20 minit,30 minit.Stop 2-3 minit.STOP nih naper ??? Minum air masak,ambil nafas pjg,exercise sikit2,gerakan badan walaupun anda tak mengantuk,walaupun anda tak boring,walaupun anda tak letih.Berhenti selepas 20 hingga 30 minit.And then,sambung balik.Kalau macam ni,keadaan kita belajar,kita boleh belajar 3 atau 4 jam dgn tak penat.Belum sempat nak boring,kita rehat.

(13)Pelajar yg cemerlang,dia m'ulangkaji s'cepat mungkin.Kita akan lupa hampir semua yg kita belajar selepas 48 jam.Selepas 2 hari 2 mlm,kita akan lupa hampir semua yg cikgu ajar kalau tak ulangkaji.Selepas 24 jam,kita akan ingat 20% sahaja.Jadi,s'elok2nya sblm sempat 24 jam....kalaulah pagi sampai tengahari ni,kita belajar 4 subjek,mlm nanti kita ulangkaji 4 subjek yg sama.Pelajar yg cemerlang,m'ulangkaji serta-merta utk memastikan apa yg cikgu ajar pd hari itu.....mlm tu,masih segar dlm ingatan & mudah dia m'ulangkaji.So,kita ingat,kita m'ulangkaji pd hari yg sama.So,kita kena adjust atau ubahsuai timetable kita supaya kita m'ulangkaji subjek2 yg kita belajar pd hari b'kenaan.

No comments: